Benzinmåler

Engang for længe siden læste jeg om Possi’s Spritmesser  
Ideen er ganske simpel at bruge lidt elektronik til at lave pulserne fra en flowmåler om til pulser til en cykelcomputer. Så viser den liter/timen,  total antal liter brugt osv. Imho ganske smart og man kan optimere så man ikke tanker for ofte…

Super Tenere’en rummer 26 liter (officielt) og rækkeviden er jo temmeligt afhængigt af højre hånd. Med mellem 15 og 20 km/l er det jo over 130km i forskel i rækkevidde – og da jeg helst ikke tanker før tid (det er spildtid at tanke, Det tager ca samme tíd at hælde 20 som 25liter på, så hvis jeg altid tanker 25 liter istedet for 20 elle rmindre sparer jeg jo tiden til hver 5 tankning).

Tilbage i 2000 købte jeg en flowmåler hos Conrad.de – med planer om selv at lave noget lignende – og gerne med lidt temperaturovervågning og et 2×8 tegns display (som jeg også har i skuffen uden at det er kommet længere).

Så endte jeg alligevel med at købe en løsning. Elektronikken er fra Enduro Stammtisch  og bruger samme flowmåler som jeg havde købt. Det er den lille sorte boks jeg har stripset til stellet til styrkåben.

Flowmåleren har monteret på et stykke patentbånd bukket som et trekantet loop. Altså så begge ender sidder fast med bolten. Flowmåleren har så en plastik tab igennem det som jeg har låst med indmaden fra en samlemuffe.  Det var så ikke til at fotografere at jeg har lagt et “stort” benzinfilter ind over motoren. Men den hvide ende kan da anes på billedet (stripset op så den ikke rører motoren – ellers har vibrationer det med at slide hul i det – har jeg prøvet på xt’en mod skjoldet på forrøret. Ikke så fedt at opdage at der drypper benzin på et glohedt forrør ….)  Jeg havde ikke lige flere klemmer til benzinslanger der passede i størrelsen til den kraftige benzinslange så jeg har låst dem med et stykke galvaniseret tråd.   

Jeg havde dog problemer med overgang ved vinterkørsel i vådt vejr – De saltholdige tåger trængte ind i stikkene (selve elektronikken er forseglet når den købes færdig) og gjorde målingerne ustabile. Så elektronikboksen har jeg fyldt med silikone og stikket til flowmåleren er tætnet med krympeflex med lim. Så nu håber jeg ikke på mere bøvl med den.

 

Cykelcomputeren sidder også midlertidigt – Det er stadig min plan at få lavet et “rør” på hønsepinden til montering af gps, varmehåndtags styring osv …

Benzintanken på en Super Tenere kan være svær at tanke – De sidste 3-4 liter skal listes i da der er en luftlomme øverst i tanken der kun kan tømmes via et 1mm hul forrest i tankåbningen. Og skal jeg kunne stole på benzinmåleren skal jeg jo tanke den lige fuld hver gang.

Derfor har jeg boret hullet op til 4mm. Men nu er det med at bore i en benzintank vist ikke noget man bare gør.
Så jeg tømte tanken for benzin og fyldte den med vand. Borede hullet uden problemer og så skulle vandet jo ud igen. Det var ikke lige til. Selv på reservetank er der ca. 1cm tilbage i hver side af tanken og toppen er jo udformet så det heller ikke er nemt at hive det sidste ud den vej.

Så løsningen blev at afmontere benzinhanerne og så blæse tanken godt igennem med trykluft Så fik jeg også lige renset filtrene ved benzinhanerne. Der er næsten 15cm mellem normal og reserve, så jeg overvejer kraftigt at skære noget af de lange rør så den forskel bliver mindre. Eller også skal jeg bare stole 100% på min benzin flowmåler…

Efter de første 250 liter benzin ser det ud til at nøjagtigheden er bedre end 2% – Dvs bedre end 1/2 liter  på en tankfuld. Nu efter at jeg har boret tanken op så den er nemmere at fylde bliver usikkerheden på fuld tank nok bedre, og dermed får jeg et bedre mål på nøjagtigheden af flowmåleren.

Benzinstandere i danmark testes af Force insituttet. Det gøres ved at tænke forskellige mængde fra 5 til omkring 40 liter. Kravet til nøjagtigheden er +/- 5 promille.  (Tak til Mathias og Mureren for info.)

2 tanker om “Benzinmåler”

  1. Mener da at der står en dato et sted …

    Men ellers må jeg hellere få kigget på det …

    Men nu er det ikke sådan at der kommer hundrevis af ytringer fra min side her så det skal nok være overkommeligt at finde kommentarene i lang fremtid. Det jeg skriver her er blot noget som jeg regner med at flere gider læse. Som i mere end 2 og/eller for lige på en nem måde at kæde nogle billeder og tekst sammen som det jo kniber med på usenet

    Update. Kan se af det afhænger af hvordan man får vist siden… Vil se om ikke jeg kan få det med altid

  2. Hej

    Det var da en rigtig god lille artikel…

    Der mangler bare en lille dato for oprettelsen, så jeg ikek sidder og skriver flere år tilbage i tiden 😉

    //Simon

Der er lukket for kommentarer.