Continental TKC80 Twinduro

Jeg valgte tkc 80 til min super tenere i sommeren 2007 umiddelbart inden skattejagten til skagen. Årsagen var grundig research ^z^z^Z eller nærmere  baseret på andres blandede erfaringer …Jeg ville have et dæk der holder langt, har godt greb på våd asfalt og også kan bruges på grus mm uden at det bliver dækket der er begrænsingen …  Altså et grovknoppet gadedæk.

Endte ret hurtigt med en “shortlist” op Metzeler Karoo og Continental tkc80 – og valgte tkc80 da det formodenligt vil holde længst.

Der er nogen der synes det skrider lige vel pludseligt på asfalt men generelt er de fleste vist godt tilfreds med det som det det er – et groft touring dæk.

Til min morfar kørsel har jeg ikke haft problemer jeg kunne give dækket skylden for de 8000km jeg nåede at køre på det inden vinter.

På pakæslet (xtz750) har jeg 90/90-21 & 140/80-17

Så da gyngehesten (xt600z) også trængte til nyt gummi købte jeg et sæt til den. Fordækket er det samme men bagdækket er 120/90-18

Der troede jeg at jeg havde fået et forkert dæk … Mønsteret på bagdækket minder mere om fordækket end det gamle 17″. Knopperne er meget mindre. 18″ dækket er også væsenligt billigere end det brede 17″ men det er så også en noget anden konstruktion.

Her er fra venstre mod højre 21″, 18″ og 17″

Så bare en reminder til at når et dæk bliver brede så bliver mønsteret også anderledes … Jeg havde nok tænkt at knopperne vil have ca samme størrelse på 17″ og 18″ selvom bredderne er 140 og 120mm. Men der er samme antal knubber i bredden …