Garageportsåbner

Det er jo ikke noget problem at åbne en port når kommer over til garagen, og det er heller ikke noget problem når man går der fra. Men det er en lille luksusting at man kan lukke porten når man kører ud og heller ikke skal ud af bilen når man kommer hjem igen.

Men de fleste til en fornuftig pris er beregnet til mere almindelige porte end en skydeport. Man kan sagtens få løsnigner til det men så koster de typisk 6-10000kr plus montering.

Så valget blev en almindelige hraftig port åbner fra Harald Nyborg.

GArageportsåner

Den har jeg så monteret på en regel parallelt med skinnen og så bare en afstandskolds ind til porten.

 

Den kørte i næsten 2år – og så gik gearet istykker. Det er ikke fordi porten er tung at skubbe (portåbneren er specifiseret til 100kg trækkraft) så det er nok bare hændeligt. Den er så retur til HN for rep.

På den anden port kom der i påsken 2009 en anden Harald Nyborg model op En EINHELL GARAGEPORTÅBNER BGT 63.

Jeg fik den som gave og den har reelt ligger i over et år. Men nu er har vi skiftet Fiat Punto Van’en ud med en Smart ForTwo og så skal porten til at bruges noget mere… Fiat’en kørte kun 3000km det år vi havde den.

Den er knapt så kraftig som den anden og specifiseret til 60kg. Men porten er også noget mindre og lettere.Begge porte kører nu temmeligt let (men de skinner og ruller de hænger i kostede også ~5000kr)

Den primære forskel mellem 2 portåbnere er at den gamle bruger en rem til at trække slæden mens den nye har en kæde. Den nye kan man derfor også nemt forlænge med et stykke aluminium skinne og lidt mere kæde. Så den lille vil med et forlængersæt også  kunne bruges til den store port. Men jeg forventer nu at H.N. blot leverer et nyt gear.