XTZ, Loobman kædesmører

Ja jeg ved det – jeg burde have en cykel med kardan eller anden transmission der ikke hele tiden kræver opmærksomhed. Det næstbedste er en automatisk kædesmører.

Den mest kendte er nok en  Scottoiler. Den virker ved at olien vha tyngekraften løber gennem en justerbar ventil. Ventilen er også styret af vacumm (fra indsugningen) således at den kun drypper olie på kæden når maskinen kører. Trods det simple princip er den ret dyr og doseringen afhænger af oliens viskositet – dvs en del med temperaturen

På XT’en har jeg en McCoi. Det er en mikroprocesserstyret pumpe der giver olie i forhold til den tilbagelagte strækning. Det er imho det rigtige princip, men pumpen er også dyr. Jeg har kørt med en McCoi’en de sidste 47000km og det virker bare … Altså pumpe og elektronik. Det første setup jeg havde lavet med kanyler blev slået i stykker. Så satte jeg en Dual Injector på. Men den døde i frostvejr. Der er skumgummi i den og kombinationen høj luftfugtighed og dernæst frostvejt fik skumgummiet til at klumpe helt sammen. Så det har jeg pillet ud og limet den sammen igen (har måtte lime den et par gange). Desuden havde jeg et problem med fugt i samlingen af ledningen til reed relæet. Der erstattede jeg så krympeflexen med en anden med lim i og det har holdt siden.

Så på XTZ’en prøvet jeg lowtech løsningen med en Loobman. Det er simpelhen en falske man trykke på så olien løber ud i slangen og derfra ned på kæden.

I en loobman er det specielt den fixe påsmører man betaler for. Det er bare et par stykker plastik man trækker et par strips igennem. Simpelt og elegant. Det sidder på et stykke ståltråd med en bolt.

Min erfaring er efterhånden at det ikke duer med en kædesmører på baghjulet – bare jeg kigger væk fra asfalten med XTZ’en har den det med at blive krøllet langt væk … Sjovt nok holder det fint ved baghjulet på XT’en, men der må den være en smule bedre beskyttet.

Min næste plan var også at montere loobman påføreren ved fortandhjulet istedet men der var simpelthen ikke plads.
 
Så jeg bruger pt ikke loobman’ens påfører men derimod bygget om med en kanyle der er stukket igennem til det foreste tandhjul. Men det er stadig flasken til at trykke på jeg bruger til at hælde olien derned.

Kanylen inden den er skubbet ind på plads – Den er klippet ned i længden så den kun lige kommer til at skrabe på tandhjulet. Og så er hullet boret “passende skråt” (håber jeg) da det er tyngdekraften der skal få olien derind.

Og så på med trækstangen til gearpedalen igen. Der er masser af plads under det yderste dæksel til at slangen ikke kommer i klemme.¨

Nu har jeg ikke kørt ret langt med det endnu – men umiddelbart så så smører det fint. Det er bare svært at dosere nok uden at dosere for meget. Så jeg ombygger nok til en McCoi med samme påfører eller evt med en Scottoiler slipperblock
 
 
De smarte fittings til kanylerne og den gul slange er rester fra www.mccoi.de

Et par gallerier med billeder: 

McCoi http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=655
 
Loobmann http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=1386