Motorcyklisme

Som knægt kørte jeg knallert – det gjorde alle friske drenge vel i 80’erne. Det var dengang at de sidste store 3 og 4 gears knallert var ved ved at være slidt op men – Men sådan en Suzuki K50 var unægtelig meget federe end en Suzuki FZ50, Yamaha Sting eller en Puch Maxi.

Den havde jeg stor glæde af et par år indtil den begyndte at blive syg. De næste mange år klarede jeg mig med cykler og offentlig transport.

Så i 1996 havde jeg fået mig en uddannelse og bosat mig i københavn. Der forsøgte jeg stadig at klare mig med cykel og offenlig transport – og blev mere og mere frustreret af den løsning. Med 25 lyskryds fra hjem til arbejde der ikke passede som cyklist og tæt på en time hver vej med bus skulle der ske noget. Og det blev i 1997 en registreringspligtig knallert – også kaldet en eu-knallert eller øv’ert.

Valget blev en Peugeot Speedfight og begrænset til 45km/t var man virkeligt i vejen … Så det varede ikke længe inden begrænseren blev fjernet. Så kunne den da følge trafikken i byen. Det gik der så et år med og i 1998 tog jeg konsekvensen af ønsket om at køre på 2 hjul – jeg tog motorcykelkørekort. Det var ligesom ikke en løsning i længden at køre på et ulovligt køretøj.

Speedfighten blev skiftet ud med en Aprilia Leonardo 150 – stadig en scooter med kilrem og variogear. Nu bare med godt 14hk i stedet for de ~5 og en tophastighed på flad vej omkring 105-110km/t. Alletiders køretøj til en storby – Følger let trafikken (motorvej undtaget). Da vi så købte hus i det jyske kom den for alvor på arbejde med kørsel på tværs af landet. Det gik godt med ~25000km/år i 1,5år hvor motoren knækkede en ventil i efteråret 2003. Det fik jeg så fixet i 2006 men så røg vandpumpen. Den kom så til at stå frem til efteråret 2009 hvor jeg besluttede at sælge dem. I januar 2010 fik jeg solgt dem begge som projekter. Dvs de kunne starte og gå i tomgang men ville ikke tage gas. Der skulle nok som minimum renser karburatorer.

10/2003 Købte jeg en så Yamaha XT600Z Ténéré. Den havde lige fået ny motor (hos Fisker) og resten havde kun gået 37000km.  Den kørte jeg  på hele året. Langt det meste er transport af asfalt men det sker også at jeg har kørt lidt sjovere: Et lille hop Den var rimeligt stabil frem til jeg knækkede en kæde i 3/2009. http://mariendalvej.dk/?cat=30 . Det var ligesom dråben der fik mig til at revurdere den. Den var ved at være træt, og jeg var måske ved at være for gammel til at køre vinterkørsel på MC. Samtidigt havde Mercedes startet en kampagne for Smart ForTwo der igen blev importeret officielt – Så en Smart blev min nye vinter MC

04/2006 udvidete jeg med en Yamaha XTZ 750 Super Ténéré fra 1994 (model 1993). Det var planen at den ikke skulle køre vinterkørsel. Men den danske vinter er lidt uberegnelig så den har alligevel været ude på saltholdige veje og også lidt små touren som f.eks
Skattejagt 2007

08/2013 Jeg havde egenligt et stykke tid gået og kigget efter en afløser til super Tenere’en. Bare ikke nemt med krav som ABS og stor tank når prisen heller ikke var uden betydning. Det oplagte valgt ville være noget som en BMW F800 GS der også er en 2 cylindret rækkemotor med masser af kraft og ligner en moderne fortolkning af mit gamle pakæsel 🙂 Men jeg endte med at gå på kompromis med hk’ene og købte en 2011 Yamaha XT660Z ABS Ténéré der kun havde gået 1600km.

Jeg er medlem Danske Motorcyklisters Råd – [DMC] og Ténéré Klub Danmark – [TKD] og har  mange år været en aktiv skribent på usenet (nyhedsgrupper). Der blev taget initiativ til en tilhørende hjemmeside på dmcn.dk.(Min profil) Senere kom der en en galleriportal på www.dkfritidmotorcykel.dk hvor jeg også oprettede en profil.

På sigt vil jeg lægge billederne med historien her istedet for de andre steder.

Jeg kører ikke så meget mere – omkring 15000km/årligt hvoraf over 80% af til og fra arbejde. Nedenstående af kmtallene på maskinparken per 29.08.2013.

Km Egne Km Motorcykel Årgang
65.000 64.500 Aprilia Leonaro 150 (Solgt) 1998
104.000 67.000 Yamaha XT600Z Ténéré (Solgt) 1988
102.000 68.000 Yamaha XTZ750 Super Ténéré 1993
32.000 30.000 Yamaha XT660Z ABS Ténéré 2011
~230.000

Skriv et svar