Periodisk syn på motorcykler ?

> Er der så ikke en der kan komme med et godt argument, for ikke at inføre > syn, på motorcykler, en dårlig veligeholdt motorcykel er da også farlig i > trafikken.

Jo – det er meget langt mellem dårligt vedligeholdte motorcykler. Og endnu længere mellem motorcykler med fejl der gør dem farlige i trafikken _og_ samtidig med en fejl der vil kunne findes i et syn.

Langt de fleste motorcykler ejes og køres af folk der går op i det som hobby og derfor også holder deres køretøjer i forsvarlig stand. Ligesom de entusiaster der hygger sig med deres biler. Det er jo også en af de væsenligtste grunde til at man har strukket synet af veteranbiler til 8år og ikke hvert andet. Når man så ser på hvad biler kasseres på til syn kommer rusten ind som et meget væsenligt punkt. Det er kun et fåtal af motorcyklister der udsætter deres køretøjer for dansk vintervejt så det er meget sjældent at rust er at problem. Og som regel er stellet på en mc af en ganske god legering så selvom der kommer lidt overfladerust er der langt til skadelige angreb. Bilers karossi er derimod lavet af ret tyndt plade.

Jeg har dog lige kasseret et sæt alu hjul fra 1988 fordi der var mere tæring end jeg brød mig om. Men det meste af tæringen var på indersiden af fælgen mod dæk/slange så det ville ikke engang kunne opdages til et syn.

Men hvad så med støjen ? Det er rigtigt at der er en del motorcykler der kører rundt og støjer mere end tilladt i forhold til deres typegodkendelse. Og det vil da klart være en ulempe for dem at de skal bruge 15min på at skifte potten før og efter syn. Men marginalt ekstra tidsforbrug i forhold til at skulle omkring en synshal. Så jeg tror ikke det reducerer antallet med larmepotter ret meget. Og der skal vi lige huske at mange gamle motorcykler kan larmes stort set så tosset de vil …

Hvis der skete mange mc uheld pga dårligt vedligeholdte maskiner var det klart en anden sag. Men så tror jeg at der vil være mere at hente med periodisk syn af små trailere/campingvogne. Det er ihvertfald oftere at jeg ser en nedslidt trailer efterladt tæt på en genbrugsstation end jeg ser eller hører om en mc der er brudt ned på en defekt der har været til fare for trafiksikkerheden. Og jeg kan faktisk ikke komme på en eneste der ville være fundet til et syn. Og mhs til trailere er det nu stadig oftere dårlig sikring er lasten der er problemet…

Hvis det er af hensyn til miljøet så er er problemet alderen. Der er ikke de samme miljøkrav til gamle køretøjer som til nye. Og de gamle skal stadig kun kunne leve op til deres typegodkendelse. Så da motorcykler generelt er gamle karburatormodeller har de lov til at forurene meget – nok på niveau med en 80’er bil fra før kat’ens indførsel … Her tror jeg også der vil være mere at hente ved at kræve syn af samtlige haveredskaber med forbrændingsmotorer…

Kombinationen periodisk syn og skrotningspræmie har helt sikkert fjernet nogle gamle smadderkasser fra vejene. Men jeg tror ikke at der er et problem med motorcykler der behøver løses den vej. Slet ikke hvis vi laver et lille regnestykke …

Der er 130.000 mc’er i dk – og da langt de fleste er ældre er det nok ikke meget ved siden af med 60000 syn/året ved periodsik syn hvert andet år for mc’er over 4år. Applaus tager 300,- for et mc syn, så det er en omsætning på 18 millioner kroner om året at slås for …

Dertil et tilsvarende antal motorcyklister der skal bruge fritid på at køre til syn. Selv uden spildtid kan det nok ikke gøres under en time med transport for hver og i praksis går der nemt flere timer og måske 1/2 dag spildt med et syn. Så måske et spild af 120.000 timer der kunne have været brugt mere fornuftigt.

Men hvis der på et tidspunkt kan finde statistisk belæg for at der er et problem der er en chance for at kunne løse den vej. Så ok, men ikke før …

Bilsyn er nok kommet for at blive – men jeg er ikke tilhænger at at udvide det til hverkten mc’er, trailere eller haveredskaber …