Smart, ScanGauge II

Selvom smarten i 2009 udgaven har et ganske informativt instrumentbord med bla visning af udetemperatur og en brændstofmåler der viser det resterende tankindhold i step af 1/2 liter på de sidste 5 liter så er det er der alligevel nogle ting jeg mangler. Dels for at forsøge at køre økonomisk men også bare fordi det tiltaler nørd genet 🙂

  • Forbrugsmåler – både af aktuelt forbrug men også gerne snittet af sidste tank
  • Omdrejningstæller. Skal man skifte gearet præcist og økonomisk er det rart med præcis information at holde lydbilledet op imod. Der fåes dog et originalt sæt  med ur og omdrejningstæller til ~14-1500kr.
  • Kølevands eller bedre olietemperatur. Man skal jo ikke meget ud af indkørslen for at den lille motor skal bestille noget. Men den skal jo have lov at blive driftsvarm først

Ved at rode rundt på diverse smart fora – Bla  Smart Klub Danmark fandt jeg flere spændende muligheder. Et medlem på SKD  havde en ScanGaugeII tilovers til en fair pris så det blev den.

Basalt set er det en lille kørecomputer der bare forbindels til bilens OBD2 diagnose stik. Så kan den vise diverse værdier som aktuelt forbrug, rpm og kølevandstemperatur i næsten live, samtidig med at den laver statistik som gennemsnitsforbrug og gennemsnitshastighed osv.

Det var også på SKD (KongSmart) at jeg så placeringen af computeren i det lille rum til venstre for rattet.

20090423-scangauge-driverview

Den er bare monteret med velcro af den selklæbende slags der kan fjernes igen uden spor. SGII’en passer ret præcist i bredden og kablet kunne trækkes skjult uden at der skulle laves nye huller.  Når man installerer sådan noget er det en fordel med en skrabet bil hvor man kan komme til uden at skulle skille en helt masse ad 🙂

Scangaugen er stort set plug’n’play.  Der er et bar værdier som motor og  tankstørrelse der skal sættes og så er der to værdier man kan bruge til at kalibrere visningen med.

  • Speed. For at afstande og hastigheden skal passe kan man korrigere lidt på værdierne fra bilen. Med GPS’en som reference nåede jeg frem til at på nye dæk skal den skrues 2% op. Så passer hastigheden bedre end 1km/t med GPS’en ved 130km/t.  Ved den indstilling viser bilens speedometer noget mere men dens kilometertæller omkring 1,4% mindre. Så det kan nok ikke blive bedre … Skrue jeg den ned på 1% kommer km tælleren nok til at passe bedre, men jeg vil hellere bruge GPS’en som reference end bilen. Og det kommer jo til at variere med dækslid alligevel …
  • Fillup – Forbrug.  Efter første tankfuld har jeg sat justeringen til 3,3%.  Men det vil kræve nogle tankfulde at se om der skal justeres mere på dene.

Jeg taster også ind på SpritMonitor. Klik på iconet herunder for at se alle data.

Spritmonitor.de

Det er baseret på bilens km tæller og tankstanderens mængdeangivelse, da det er hvad andre bruger.

På sigt vil jeg opdatere her med sammenligning med SGII målinger

Og så er den  monteret igen. Det dobbeltklæbende tape og velcro jeg havde brugt kunne ikke holde i sommervarmen.

Instrumentbordets øvre og nedre del er samlet i rummet med en plastik-prop så jeg tænkte at det kunne bruges til en form for beslag. Jeg fandt en rest alu profil fra noget 19″ rack. Skar det lidt til og jeg endte med en profil der.

– Kunne gøres fast med plastclipsen

– Havde et stykke alu bagud så det støttede mod bunden af rummet – så den bliver mere fast at trykke på

– Plan flade at fastgøre SG’en på

SG’en er så igen gjort fast med selvklæbende velcro, men nu både på bagsiden og på toppen. Før hang den direkte i velcroen og den løsnede sig fra instrumentbordet.

2 tanker om “Smart, ScanGauge II”

  1. Jeg købte den privat af en der havde fået den i gave. Men i EU er der http://www.scangauge.net/ og herhjemme Landberg (www.landberg.dk)

    Men den virker vist i de fleste nyere biler – På Scangauge’s side ligger der en positivliste.

    Den virker ellers fint som kørecomputer nu det er sparet væk i smarten. Jeg bruger den mest til at vise aktuelt dieselforbrug og rpm. Samtidig har jeg også kølevandstemperatur og det samlede forbrug på den aktuelle tank vist. Den kan vise 4 værdier samtidigt.

    Men der er mange med smarter der kører med dem – prøv at læse lidt hvad folk har skrevet på smartklubdanmarks forum.

  2. hej.

    Jeg har været ved at undersøge SGII og i den forbindelse dukker din hjemmeside op ganske mange gange, nærmest som den eneste dansker, der omtaler brugen af SGII.

    Jeg er blandt andet stødt på en engelsk forhandler, der på sin side oplyser, at selve brændstofforbrugsdelen på SGII kun virker på benzinmodeller.

    Det ville jo være noget af et selvmål, hvis ikke den virker på en dieselbil, som jeg har.

    Mit spørgsmål går derfor på, om funktionen virker på din Smart, som er en diesel-bil, (er jeg ret sikker på).

    Hvordan virker dimsen ellers ? er det noget, der kan bruges til noget? og endelig, hvor købte du din og hvilken pris?

    på forhånd tak,

    Keld Bojsen

Der er lukket for kommentarer.