XTZ, højere styr

Nogen gange er bare lige bare ikke lige sådan lige …

På min super tenere havde jeg egenligt længe ønsket mig et højere styr så jeg havde en chance for at nå ned til det når jeg står op. Havde egenligt regnet med at “bare” at skrue nogle styrforhøjere på, men havde da indset at jeg jo nok alligevel skulle rode lidt med kabler, ledninger og bremseslangen hvis det skulle nå…

Så da jeg var til åbent hus en aften hos DinMC faldt jeg over et Fehling styr. Det var jo ikke dyrere end et sæt styrforhøjere og så fik jeg en tykkere “hønsepind” til GPS’en

Det så meget rigtigt ud holdt på ST’en – Det skulle nok give den højde jeg manglede …

Nå da jeg så havde fået det hjem kiggede jeg jo lidt mere på det – Højden på 16cm så stadig rigtig ud. Det originale er ca 10. Men så var det lige det med bredden. 90cm var helt sikkert for bredt (originale er 79cm) – Godt nok er jeg lidt bredskuldret, men alligevel …

Så jeg startede med at skære 5cm af – Det kan jo ikke gå være end at jeg kan korte yderligere af hvis det er for bredt…

Så skulle det bare sættes på…  Og jeg valgte at køre det i garagen istedet for i hobbyrummet – Døren derind er under 80 og det er lige lala at vinkle ST’en igennem med det originale …

Hvor svært kan det være ? En formmiddag senere havde jeg alt kåbe, plast og tanken af og var stadig ved at undersøge hvordan jeg fik kabel nok op til styret … Forresten ikke alt plastik var af – De to sider på værktøjsboksen over bagskærmen sad der stadig …

Det blev så en uge i bil til arbejde – i det fineste mc vejr …

Så blev det skruedag igen. Og nu skulle det være. Af med luftfilterboksen og “rygraden” i ledningesnettet kunne rykkes nogle cm fremad. Sammen med en alternativ føringvej kom også kablet til lyskontakterne til at kunne nå.

Det lykkedes også at føre bremseslangen så den kunne nå helt til fuldt styrudslag (Og den stålarmede slange jeg har liggende men endnu ikke fået monteret er nu for kort …)

Så var det lige at få samlet mit Touring cockpit. Jeg havde selvfølgelig måtte klippe nogle lodede ledninger for at skille det af …

Så var det bare lige at stripse det hele sammen igen og sætte kåber, tank og lygter på igen. Det blev den gamle forlygte til Bilux pærer (pt halogen med bilux fatning) da jeg ikke havde fået lavet et adapterkabel til alm H4 pærer som dem i min extra lygte… (Så vidt muligt undgår jeg at klippe i ledningsnettene på mine cykler – så hellere lave et mellemstykke med de rigtige stik på)

For længe siden havde jeg på ebay købt et ekstra sæde der var ompolstret og noget tykkere end det originale. Det kom også lige på og så var der ikke længere helt så langt op at stå.

Siden jeg satte varmehåndtag på har jeg kørt med nogle originale håndtagsbeskyttere. Men jeg havde jo også lige nogle lidt kraftigere liggende der er skruet ind i enden af styret. Den venstre var der fint plads til men den højre kunne ikke være der. Den havde en flap op som beskyttekse af beholderen for bremsevæsken… Igang på filebænken og den kom til at passe …

Og så gik der sørme yderligere en 1/2 dag med det … Men det virker. Dog føles gummibeslagene hvor styret er gjort fast til den øverste gaffelbro nu for slaskede… Det 5cm bredere og 6cm højere styr gør at men kan lægge flere kræfter derned og det kan det gamle gummi ikke honorere … Kedo har selvfølig også sagerne 🙂