på http://www.spritmonitor.de/ taster mange ind når de tanker. Man kan nemt søge på bestemte biler og der danne sig et godt billede af hvor langt en bilmodel reelt kører literen.
Aktuelle køretøjer
Yamaha T7, 04.2021 –
Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d, 02.2017 –
Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG 05.2019-
Klik på brændstoflogoet for at komme til bilen.
Tidligere køretøjer
Yamaha XT660Z ABS Tenere, 08.2013 – 08.2021
Skoda Superb Combi Greenline Elegance 1.6 TDI CR DPF, 06.2011 – 10.2021
Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort, 04.2009 – 02.2017
Yamaha XTZ750 Super Tenere, 04.2006 – 09.2013
Citroen C5 Weekend 1.6 HDi Elegance, 03.2007 – 05.2011
Aprilia Leonardo 150, 08.1998 – 5.2010
Yamaha XT600Z Tenere, 10.2003 – 6.2009
Fiat Punto Van 55, 4.2008 – 5.2009
Skoda Fabia Combi 1.2 12v, 09-2004 – 04-2007
Tidligere køretøjer uden benzin regnskab
Mazda 626 2.2i GLX st.car. (7p), 12.2000 – 09-2004
Mazda 626 2.0 GTi, 01-2000 – 12.2000
> Jeg kan se inde på din blog at du har en Smart Fortwo, lever den op
> til at kunne køre de ca. 30 km/l?
>
> Jeg kan se på http://www.spritmonitor.de/en/detail/331803.html at den
> umiddelbart ikke gør?
>
> Mvh
> Jesper
Det korte svar er nej – som du selv har fundet på spritmonitor.de
Det lidt længere svar er at den kan køre op mod 30km/l Hvis man kører økonomisk og ikke på motorvej.
Jeg har monteret en ScangaugeII for at få udlæst aktuelt forbrug og have en kørecomputer. Fra C5’en og fabia’en vi havde før har jeg været forvent med den information.
I går kørte jeg til kbh med motorvej hobro->randers og igen holbæk->kbh hvor jeg ikke kørte mere end 110km/t på motorvej (gps – ~115-117 på speedo) og ikke mere end 90-100km/h på landevej. Der var snittet ifølge min ScangaugeII 25km/l og det er kun holdt deroppe af de lange landevejsstræk med konstant fart.
I dag har jeg kørt valby->roskilde->Søborg i morgenmyldertrafikken med et snit på 25km/l
Mit samlede snit er så ringe som det pga tung højre fod på motorvej – og så har jeg også oftest tændt for aircon’en. Den tager også lige lidt her i det gode vejr.
I torsdags havde jeg et snit på 17km/l hjem fra århus, men det var også med klampen i bund hele vejen ad motorvejen … Har også taget en tur Aalborg->Hjørring->Hobro med klampen i bund med et snit deromkring.
Den har aerodynamik som en kummefryser så vindmodstanden er fæl ved højere hastigheder
På usenet gruppen dk.fritid.bil er der aktuelt en debat om hvor meget brændstof et klimaanlæg tager – 0,2 til 0,4l/timen er vist ikke helt skævt
Ved 90km/t kører den nemt 30km/l. Dvs 3 l/t Der vil det så give et merforbrug på 7-13% at tænde for aircon’en, eller den anden vej rundt koste 2-3km/l (~10% af 20-30km/l )
På den tankfuld hvor jeg kørte 25km/l var der bla en strækning fra Hillerød til Odden hvor jeg kørte 27km/l med aircon’en tændt. Men der kørte jeg også efter lovens bogstav da jeg havde gooood tiiiiid til færgen.
Men kigger du videre på spritmonitor og søger på fortwo cdi 2007- fik jeg forleden et snit ud på 22,3km/l Men der også en del der faktisk ligger tæt på de 30km/l
Så det afhænger helt af kørselsmønsteret.
På jeg faldt forleden jeg over en interessant liste for dem der kigger på nøjsomme biler:
http://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html
For en pendler på et stramt budget er det måske interessant at en citroen ax ligger på 5’te pladsen efterfulgt af en seat arosa. Men listen viser også hvorfor brugte audi a2 og vw lupo 3l sælges til uhyrlige brugtpriser – De er stadig konge og dronning i sparsommelighed
Men jeg har købt smarten som “vintermc” og bil #2. Jeg pendler egenligt mest på mc, men smarten kan tages med molslinien til mc takst og forskellen der løber hurtigt op.
Mvh
Anders Majland